Od pewnego czasu oszuści stosują nową metodę wyłudzania pieniędzy „Na BLIK-a”. Większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępcy za ich pomocą rozsyłają prośby do znajomych o przekazanie kodu BLIK, pożyczkę lub opłacenie jakiegoś rachunku. Z kont bankowych przelewane są pieniądze, które nie trafiają do bliskich, ale do oszustów. Do kilku takich przestępstw doszło ostatnio także na terenie naszego powiatu. Grodziscy policjanci ostrzegają i radzą, jak nie dać się oszukać.

Umożliwienie niewłaściwej osobie dostępu do konta w mediach społecznościowych może nastąpić na przykład poprzez niewinne otwarcie linku do ciekawej informacji i zalogowanie się tam. Po przejęciu naszego konta przestępcy wysyłają do znajomych prośbę o szybką pożyczkę, tłumacząc to różnymi nagłymi sytuacjami. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas ktoś z rodziny lub dobry znajomy. Przekazujemy mu kody BLIK. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa. Niektóre przypadki pokazują, że może to być nawet po kilku dniach.

Tylko w ciągu ostatnich kilku dni do grodziskich policjantów zgłosiło się kilka oszukanych w ten sposób osób. Zawiadomienia pokrzywdzonych dotyczyły wyłudzeń kodu BLIK przez oszustów, którzy podszywali się pod znane im osoby. Zgłaszający stracili swoje pieniądze w różnych wysokościach.

Grodziscy policjanci przypominają, aby w każdym przypadku prośby o kod BLIK, nawet pochodzącej od rodziny, czy bliskich znajomych, zawsze ją weryfikować. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby i sprawdzić, czy to ona wysłała do nas informację. Jeśli okaże się, że doszło do włamania na konto można szybko poinformować innych o sytuacji, zanim przekażą swoje dane finansowe oszustom.

Takiego rodzaju wyłudzenia można uniknąć, stosując kilka ważnych zasad:

  • nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych,
  • zawsze potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory,
  • zawsze sprawdzajmy dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
  • chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku przed dostępem osób nieuprawnionych.

Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji i nie działajmy pod presją czasu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie wykonujmy próśb i poleceń przed potwierdzeniem, że są one konieczne. Informujmy innych o tym sposobie działania oszustów.

Dla sprawcy oszustwa Kodeks Karny przewiduje nawet 8 lat pozbawienia wolności.Pamiętajmy jednak, że tego typu przestępstwa są bardzo trudne do wykrycia.

asp.sztab. Katarzyna Zych