edukacja dla klimatu

Przez ostatnie miesiące roku szkolnego odbył się pierwszy etap działań wzbogacających zajęcia edukacyjne w szkołach, który zrealizowano w ramach projektu pn. „Inwestycje w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury w Grodzisku Mazowieckim”. Celem prelekcji, warsztatów i konkursów w placówkach oświatowych był wzrost świadomości ekologicznej uczniów. Od września 2022 r. do końca czerwca 2023 r. będą realizowane kolejne działania.

Wiedza w zakresie zmian klimatu, ich łagodzenia i dostosowania się do nich jest istotna w budowaniu postaw proekologicznych. Tym razem szereg warsztatów z tego zakresu został skierowany do dzieci i młodzieży z grodziskich szkół. O tym jak dbać o Ziemię, na czym polega praca naukowców i pasjonatów przyrody oraz jakie są zależności między człowiekiem, a otaczającym go środowiskiem uczniowie dowiedzieli się podczas prelekcji zorganizowanych przez Fundację w Podróży.

Bioróżnorodność – ptaki migrujące i pszczoły

Z okazji Światowego Dnia Ptaków Migrujących zaprezentowano wystawę barwnych zdjęć ptaków, a także zostało zorganizowane spotkanie z ptasim ekspertem –Jackiem Wierzejskim. Bohaterami jego opowieści były chruściele, ptaki wodne, sowy i wiele innych gatunków ptaków. Uczestnicy prelekcji poznali także wyposażenie ptasiego fotografa i ciekawostki z życia ptaków – tych, które możemy spotkać w domowym ogródku oraz tych rzadszych, które poznali dzięki fotografiom.

W ramach działań edukacyjnych z okazji Dnia Pszczoły zorganizowano spotkanie z pszczelarzem. W trakcie tego wydarzenia dzieci poznały zachowania i zwyczaje pszczół, wspólnie szukały królowej w roju oraz usłyszały wiele ciekawostek o tych pożytecznych owadach. Uczestnicy warsztatów samodzielnie tworzyli świeczki z wosku, a chętni wzięli udział w konkursie „Pszczele spotkania”.

Prelekcje nie tylko o wodzie

W ramach wykładów „Woda – afrykańska wyprawa o Nilu” Paweł Szustakiewicz z Fundacji W Podróży przedstawił zmiany klimatu, prawa człowieka i „zabrał” dzieci w filmową podróż do Afryki. Odbyła się dyskusja m.in. o tym, jak na tym suchym kontynencie rozwija się życie dzięki porze deszczowej. Uczestnicy poznali ciekawostki związane z ekosystemami wody. Dzieci doskonaliły umiejętności w zakresie obserwacji zmian klimatycznych i ich wpływu na wybrane gatunki zwierząt, rozwinęły aktywność poznawczą oraz zainteresowania przyrodnicze.

Międzyszkolne wydarzenie „Ekosprinter”

Podczas międzyszkolnego wydarzenia ekologicznego „Ekosprinter – zmiany klimatu” odbyła się prelekcja pn. „Włącz się – chronimy zagrożone gatunki”. Jej celem było wzbudzenie zainteresowania wśród uczniów pracą naukowców i pasjonatów przyrody na różnych kontynentach i w Polsce, pracą wolontariuszy, a także młodych odkrywców wiedzy na temat zagrożonych gatunków. Zostały również omówione przykłady kilku organizacji ratujących zagrożone gatunki i możliwe formy współdziałania z nimi z perspektywy uczniów.

Prelekcje i wydarzenia były częścią działań w ramach pozyskanych funduszy zewnętrznych przez Grodzisk Mazowiecki. W trakcie projektu zostanie zrealizowanych wiele inwestycji, które zwiększą liczbę terenów zielonych i zmniejszą powierzchnie tzw. wysp ciepła w samym mieście. Do tych inwestycji należy rewitalizacja Pl. Wolności i Pl. Zygmunta Starego.

Projekt pn.“Inwestycje w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury w Grodzisku Mazowieckim” jest realizowany w ramach Programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Został dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz ze środków budżetu państwa i korzysta
z dofinansowania o wartości 4,6 mln zł otrzymanego od Norwegii. Wkład własny gminy wynosi 1 671 619,73 PLN. Realizacja projektu nastąpi w okresie od 1 kwietnia 2021 r. do 30 kwietnia 2024 r. Celem projektu jest łagodzenie zmian klimatu i adaptacja
do ich skutków.

Projekt pn. „Inwestycje w zakresie zielono-niebieskiej infrastruktury w Grodzisku Mazowieckim” dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG
2014-2021 w ramach programu: „Środowisko, Energia i Zmiany klimatu”
(Umowa nr MFEOG.07.03.0-07-0025/21-00). Działania są dofinansowane w 85 % ze środków norweskich.