Jak wybrać dobre opony na zimę?

Wybór dobrych opon zimowych to ważna sprawa, w końcu ogumienie to jedyne miejsce styku auta z nawierzchnią. Opony więc bezpośrednio wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza opony zimowe mają ogromne znaczenie dla długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni w niskich temperaturach. Dobry sklep internetowy z oponami https://noweopony.pl/opony/195/65/r15 ma wiele propozycji, różnego rodzaju ogumienia, dzięki czemu każdy znajdzie https://noweopony.pl/opony/zimowe idealne dla siebie. Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?

Opony alpejskie

Ogumienie podzielone jest nie tylko ze względu na sezon, w którym mają być użytkowane, ale również ze względu na specyficzne dla danego kraju problemy na drogach. W Polsce używa się opon alpejskich, które przeznaczone są do jazdy w temperaturach poniżej 7 stopni na odśnieżanych drogach. Oznacza to tyle, że są one przystosowane głównie do jazdy po mokrej nawierzchni, która może być posypana piaskiem, solą lub innymi środkami. Dobrze sprawdzają się one również na błocie pośniegowym.

Klasa opon

Na rynku opon najpopularniejszy podział jest ten ze względu na klasę: premium, średnia i ekonomiczna. Różnią się one przede wszystkim rodzajem bieżnika i zastosowaną mieszanką gum. To oczywiście przekłada się na przyczepność i stabilną jazdę, ale również cenę. Najdroższe, ale i najlepsze opony premium zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy. Opony klasy ekonomicznej zapewnią przyzwoite, ale nie doskonałe parametry i mogą być zastosowane w mniejszych autach, których kierowcy cenią sobie spokojną i bezpieczną jazdę na niewielkich dystansach. Opony klasy średniej to oczywiście kompromis i połączenie dobrych osiągów z przyzwoitą ceną, dlatego będą najlepszym wyborem dla większości kierowców. Jednak osoby, które dużo podróżują, a ich jazdę można określić, jako dynamiczną powinny wybrać opony premium. Przede wszystkim zapewnią one najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również będą najtańszym rozwiązaniem, gdyż będą się najwolniej zużywać.

Rodzaj bieżnika

W zimowej oponie bardzo ważny jest bieżnik, to on odpowiada za właściwe odprowadzanie błota i wody oraz dobrą przyczepność nawet na zaśnieżonej drodze. Bieżniki dzieli się na symetryczne, asymetryczne i jodełkowe.

Bieżnik symetryczny

Bieżniki symetryczne są coraz rzadziej spotykane na rynku, ale wciąż można je spotkać w autach mniejszych i dostawczych. Charakteryzuje się symetrycznym wzorem, dzięki któremu nie ma znaczenia strona montowania opon. To dość tani technologicznie rodzaj opony dlatego najczęściej można go spotkać w oponach klasy ekonomicznej.

Bieżnik asymetryczny

Charakteryzuje się różnym wzorem bieżnika po lewej i po prawej stronie. Bardzo istotny jest sposób montażu takiej opony, a odpowiednie oznaczenie znajduje się na jej wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Poza bieżnikiem opony te różnią się rozkładem ciężkości i tak wewnętrzna strona ma masywniejsze klocki bieżnika, dzięki czemu poprawiona zostaje stabilność na zakrętach. Dodatkowo wewnętrzna strona ma płytsze, ale liczniejsze nacięcia, które zapewniają dobre odprowadzanie wody. Coraz częściej takie opony są na wyposażeniu aut średniej i wysokiej klasy, gdyż zapewniają bardzo dobrze właściwości trakcyjne.

Bieżnik jodełkowy

Nazywany również kierunkowym, odznacza się dobrym odprowadzeniem śniegu i wody, dzięki charakterystycznemu kształtowi nacięć w kształcie jodełki. Zapewnia dobrą przyczepność i parametry trakcyjne auta (hamowanie, napęd).