Współpraca CPK i BCU w Grodzisku - partnerzy rozmawiali o przyszłości kształcenia zawodowego

W siedzibie Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawiła się grupa z Grodziska Mazowieckiego, by przyjrzeć się planom i porozmawiać o praktycznych umiejętnościach wymaganych na rynku pracy. Spotkanie podkreśliło rolę współpracy między instytucjami a przedsiębiorstwami w tworzeniu programów dla szkół zawodowych. W tle była myśl, że szkolnictwo musi nadążać za zmianami w logistyce i transporcie.
- W siedzibie CPK - najważniejsze wątki spotkania
- Branżowe Centrum Umiejętności w Grodzisku Mazowieckim - kto uczestniczył i co było przedmiotem rozmów
- Co oznacza to dla kształcenia zawodowego i lokalnego rynku pracy
W siedzibie CPK - najważniejsze wątki spotkania
W spotkaniu, które odbyło się 15 grudnia 2025 r., gospodarzem była spółka Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. (CPK). Prezes zarządu Filip Czernicki przedstawił aktualny stan realizacji projektu oraz kolejne etapy planowane do wdrożenia. Rozmowy skupiły się na praktycznych potrzebach branży logistycznej i tym, jak programy edukacyjne powinny się do nich dopasować.
Branżowe Centrum Umiejętności w Grodzisku Mazowieckim - kto uczestniczył i co było przedmiotem rozmów
W spotkaniu reprezentowane było Branżowe Centrum Umiejętności z Grodziska Mazowieckiego wraz z partnerami projektu. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele firm: Welcome Airport Services, Klastra Lodzistics, Politechnika Łódzka oraz Raben. Ze strony samorządu głos zabrał Wicestarosta Stanisław Firlej, który podziękował za dotychczasową współpracę i zadeklarował gotowość powiatu - Powiat Grodziski - do kontynuowania inicjatyw edukacyjnych z CPK. Dyskusje dotyczyły m.in. kierunków współpracy, wymiany doświadczeń i możliwych form praktyk dla uczniów.
Co oznacza to dla kształcenia zawodowego i lokalnego rynku pracy
Uczestnicy wskazywali na konieczność aktualizacji programów nauczania tak, by młodzi ludzie nabywali konkretne umiejętności poszukiwane w logistyce i obsłudze lotnisk. W praktyce może to oznaczać większą liczbę praktyk i szkoleń organizowanych przez partnerów biznesowych, moduły zajęć dostosowane do technologii stosowanych przez przewoźników i operatorów cargo oraz ścisłą koordynację między szkołami a firmami - by absolwenci mieli realne szanse na zatrudnienie.
Dla mieszkańca Grodziska Mazowieckiego to konkretna nadzieja na lepsze połączenie szkolnictwa z rynkiem pracy - więcej praktycznych zajęć, możliwe staże w firmach logistycznych działających przy dużych inwestycjach oraz większa widoczność ścieżek kariery w sektorze transportu i logistyki. W kolejnych krokach warto obserwować ogłoszenia BCU dotyczące programów praktyk i partnerstw szkolno-przemysłowych - to one przyniosą realne efekty dla uczniów i lokalnego rynku pracy.
na podstawie: Starostwo Powiatowe w Grodzisku.
Autor: krystian

