Franczyza to rodzaj licencji, która daje swojemu nabywcy zwanemu franczyzobiorcą dostęp do wiedzy z danej dziedziny, procesów, modeli biznesowych i znaków towarowych w celu sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Za opłatę franczyzodawca zapewnia partnerowi franczyzobiorcy swój znak towarowy, schemat biznesowy, materiały reklamowe, doradztwo i wsparcie techniczne, a czasami pomaga zatrudnić personel.

Zalety franczyzy

Ta forma organizacji biznesowej, ma wiele zalet zarówno dla początkującego, jak i dla doświadczonego przedsiębiorcy. Do najważniejszych należą:

Szkolenie i wsparcie

Bardzo ważny punkt, który pozwala zmniejszyć ryzyko. Franczyzodawca zapewnia wszystko, czego przedsiębiorca potrzebuje, aby szybko opanować funkcje pracy w danej niszy, unikając w ten sposób błędów i nieprzemyślanych decyzji. Ponadto normą dla takiej działalności jest pełna informacja dotycząca systemów biznesowych, sprzedaży i obsługi klienta, reklam i innych kwestii.

Szybki zwrot poniesionych nakładów

Dzięki otrzymanym informacjom można szybko i bezboleśnie przejść przez jeden z najtrudniejszych etapów rozwoju działalności komercyjnej, a mianowicie rozpoznawanie rynku i początkowy rozwój. Wsparcie i doświadczenie franczyzodawcy mogą zastąpić miesiące nauki w szkołach biznesu i zaoszczędzić pieniądze. Szanse na sukces znacznie się zwiększają.

Sława marki – jej rozpoznawalność na rynku

Jedną z kluczowych zalet tego schematu biznesowego jest możliwość pracy w imieniu znanej marki opartej na sprawdzonym modelu biznesowym. Dotyczy to zwłaszcza takich dziedzin, jak handel, gastronomia i szereg usług. Im bardziej znana i popularna jest marka, tym łatwiej będzie przyciągnąć pierwszych klientów.

Dokładność planowania

W przeciwieństwie do rozpoczynania działalności od zera, franczyza dostarcza dość dokładnych informacji do planowania wydatków i zysków. Franczyzobiorca wie, ile i gdzie inwestować i ile otrzyma zwrotu. Ponadto potrzeba studiowania rynku jest minimalna, ponieważ konieczne informacje otrzymuje od franczyzodawcy.

Zalety rozpoczęcia biznesu opartego na modelu franczyzy

Granice terytorialne

Podpisując umowę franczyzy, można być pewnym, że w granicach pewnego terytorium nie będzie rywalizacji z innymi przedsiębiorcą pracującymi w imieniu tej samej marki. Tak, więc realistyczne jest skoncentrowanie się na rozwoju firmy, zamiast zmagania się z konkurencją.

Bariera budżetowa na wejście do biznesu franczyzowego

Głównymi zasobami potrzebnymi do rozpoczęcia działalności przy użyciu franczyzy są: doświadczenie w zarządzaniu i określony budżet. Nie ma potrzeby szukania pomysłów i rozwiązywania wielu innych problemów.

Najpotężniejsze argumenty przemawiające za franczyzą to: usprawniony model biznesowy, umiejętność pracy pod nazwą znanej marki, a także wsparcie informacyjne od franczyzodawcy. Temat pomysłu na prowadzenie franczyzy: można znaleźć zagraniczną markę, która produkuje wysokiej, jakości produkt w przystępnej cenie, ale nie jest jeszcze reprezentowana w danym regionie Polski, i otwiera swoje przedstawicielstwo dla modelu franczyzowego na tym właśnie terenie.