Franczyza to rodzaj licencji, która daje swojemu nabywcy zwanemu franczyzobiorcą dostęp do wiedzy z danej dziedziny, procesów, modeli biznesowych i znaków towarowych w celu sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Za opłatę franczyzodawca zapewnia partnerowi franczyzobiorcy swój znak towarowy, schemat biznesowy, materiały reklamowe, doradztwo i wsparcie techniczne, a czasami pomaga zatrudnić personel.
Zalety franczyzy
Ta forma organizacji biznesowej, ma wiele zalet zarówno dla początkującego, jak i dla doświadczonego przedsiębiorcy. Do najważniejszych należą:
Szkolenie i wsparcie
Bardzo ważny punkt, który pozwala zmniejszyć ryzyko. Franczyzodawca zapewnia wszystko, czego przedsiębiorca potrzebuje, aby szybko opanować funkcje pracy w danej niszy, unikając w ten sposób błędów i nieprzemyślanych decyzji. Ponadto normą dla takiej działalności jest pełna informacja dotycząca systemów biznesowych, sprzedaży i obsługi klienta, reklam i innych kwestii.
Szybki zwrot poniesionych nakładów
Dzięki otrzymanym informacjom można szybko i bezboleśnie przejść przez jeden z najtrudniejszych etapów rozwoju działalności komercyjnej, a mianowicie rozpoznawanie rynku i początkowy rozwój. Wsparcie i doświadczenie franczyzodawcy mogą zastąpić miesiące nauki w szkołach biznesu i zaoszczędzić pieniądze. Szanse na sukces znacznie się zwiększają.
Sława marki – jej rozpoznawalność na rynku
Jedną z kluczowych zalet tego schematu biznesowego jest możliwość pracy w imieniu znanej marki opartej na sprawdzonym modelu biznesowym. Dotyczy to zwłaszcza takich dziedzin, jak handel, gastronomia i szereg usług. Im bardziej znana i popularna jest marka, tym łatwiej będzie przyciągnąć pierwszych klientów.
Dokładność planowania
W przeciwieństwie do rozpoczynania działalności od zera, franczyza dostarcza dość dokładnych informacji do planowania wydatków i zysków. Franczyzobiorca wie, ile i gdzie inwestować i ile otrzyma zwrotu. Ponadto potrzeba studiowania rynku jest minimalna, ponieważ konieczne informacje otrzymuje od franczyzodawcy.
Granice terytorialne
Podpisując umowę franczyzy, można być pewnym, że w granicach pewnego terytorium nie będzie rywalizacji z innymi przedsiębiorcą pracującymi w imieniu tej samej marki. Tak, więc realistyczne jest skoncentrowanie się na rozwoju firmy, zamiast zmagania się z konkurencją.
Bariera budżetowa na wejście do biznesu franczyzowego
Głównymi zasobami potrzebnymi do rozpoczęcia działalności przy użyciu franczyzy są: doświadczenie w zarządzaniu i określony budżet. Nie ma potrzeby szukania pomysłów i rozwiązywania wielu innych problemów.
Najpotężniejsze argumenty przemawiające za franczyzą to: usprawniony model biznesowy, umiejętność pracy pod nazwą znanej marki, a także wsparcie informacyjne od franczyzodawcy. Temat pomysłu na prowadzenie franczyzy: można znaleźć zagraniczną markę, która produkuje wysokiej, jakości produkt w przystępnej cenie, ale nie jest jeszcze reprezentowana w danym regionie Polski, i otwiera swoje przedstawicielstwo dla modelu franczyzowego na tym właśnie terenie.